W Bibliotece Krytyki Literackiej Kwartalnika Kulturalnego „Nowy Napis” opublikowane zostały nowe pozycje:

Marek Kochan, Dramaty wybrane

Marek Kochan – pisarz, reżyser radiowy, profesor Uniwersytetu SWPS. Autor powieści, m.in. Plac zabaw (2007) i Fakir z Ipi (2013), a także dwudziestu kilku dramatów nagradzanych w Polsce i za granicą, prezentowanych m.in. w Berlinie, Neapolu, Madrycie, Hawanie, Tel Awiwie, Buenos Aires oraz w Nowym Jorku. Kilkanaście z nich zrealizowano w Teatrze Polskiego Radia, a dwa w Teatrze Telewizji TVP. Niniejszy zbiór zawiera dramaty Holyfood, Rio, Reduty, Makaki z Celebes, Lento rubato, Traktat o miłości i Niebieskie oczy proletariatu.

Ze wstępu Kaliny Zalewskiej:

Dramatopisarstwo Marka Kochana, niezależnie od portretowania świata mediów zagarniającego świat realny, wręcz zastępującego go wykreowanym obrazem, pokazuje także ciągłą grę między fikcją i rzeczywistością. Często gubimy się w kwestii, gdzie przebiega między nimi granica.

 

Spis treści

 

Rozdział I
Socjolog w teatrze
Biografia Marka Kochana / 5

Rozdział II
W płynnej nowoczesności
Interpretacje wybranych utworów / 9
1. Holyfood. W jaki sposób nowa epoka spotyka się z tradycyjnym katolicyzmem / 9
2. Rio. Jak bank flirtuje z klientem: kumulacja kapitału, deficyt zaufania / 11
3. Fakir z Ipi. Medialne widowisko nowej generacji / 13
4. Reduty. Portret klasy średniej w okresie jej prosperity /  15
5. Makaki z Celebes. Zwierzęta się buntują, czyli o poprawności politycznej / 18
6. Lento rubato. Zarzut plagiatu wstecznego, czyli sytuacja artystów / 21
7. Traktat o miłości. Czy Lebensborn ma coś wspólnego z Jugendamtem / 23
8. Niebieskie oczy proletariatu. Balet możliwości w hipermarkecie i zagadka Brunona Jasieńskiego / 27

Rozdział III
Surfując na falach
Podsumowanie / 31

Bibliografia przedmiotowa / 37

Marek Kochan: publikacje i realizacje /  39

Nota o autorce / 45

Antologia / 47
Holyfood / 49
Rio / 107
Reduty / 141
Makaki z Celebes / 167
Lento rubato / 203
Traktat o miłości / 225
Niebieskie oczy proletariatu / 259

Od wydawcy / 293

Streszczenie / 295

Summary /  297

 

Magdalena Śniedziewska, Nuta autobiograficzna. O twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

Autorka kreśli przed nami najpierw barwny zarys biografii Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – zawiłej, pełnej zaskakujących zwrotów i mrocznych zakamarków, po czym stopniowo odsłania tajniki warsztatu pisarza, dokładniej opisując charakterystyczne dla prozy Herlinga-Grudzińskiego pogranicze autobiografii i fikcji, dokumentu i wyobraźni. Wszystko to stanowi ważne tło dla pasjonujących analiz i interpretacji wybranych tekstów pisarza – wypełniających kolejne rozdziały opracowania. Niektóre z nich poświęcone są kilku tematom obsesyjnie powracającym w diarystyce i opowiadaniach Grudzińskiego – takim jak motywy trzęsienia ziemi czy neapolitańskich zabobonów – właśnie one umożliwiają bowiem, zdaniem badaczki, rozpoznanie zasadniczych cech wyobraźni artysty i jego sposobu widzenia świata. Pozostałe rozdziały to wnikliwe interpretacje pojedynczych utworów pisarza. Rzucają one nowe światło m.in. na teksty Herlinga o malarstwie – pozwalają lepiej uchwycić ich strukturę gatunkową oraz zrozumieć specyficzne miejsce, z którego autor ogląda dzieła sztuki europejskiej. Czytelników zainteresuje również zapewne erudycyjny szkic o Kle Barabasza – ciekawie osadzony w kontekście europejskich powieści o tej postaci. Także Inny świat doczekał się w tym opracowaniu świeżego spojrzenia, które pozwala dostrzec nowe aspekty odczłowieczających właściwości łagrów.

 

Spis treści

Wykaz stosowanych skrótów / 5

Rozdział I
Losy pisarza
Biografia Gustawa Herlinga-Grudzińskiego / 7

Rozdział II
„Nuta autobiograficzna” i obsesja zła
O twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego / 15

Rozdział III
Interpretacja wybranych utworów Gustawa Herlinga-Grudzińskiego / 25
1. Problem zatartej tożsamości – Inny Świat. Zapiski sowieckie / 25
2. Herling i obsesja terremoto / 40
3. Zło wcielone – Kieł Barabasza / 56
4. Iettatura, czyli o sile neapolitańskich przesądów / 73
5. Zachwyt zamiast imitacji. Cztery medaliony Gustawa Herlinga-Grudzińskiego / 89
5.1. W stronę genologii, czyli ucieczka od niej / 89
5.2. „Ja” pisarza, czyli o sile wyobraźni / 96
5.3. Zachwyt zamiast imitacji, czyli przeciwko ekfrazie / 101

Zakończenie / 107

Bibliografia / 111

Nota o autorce / 115

Od wydawcy /  117

Streszczenie / 119

Summary / 121